Verslag van Trends Night 2014

FacebookTwitterLinkedIn

Op 4 februari vond in Antwerpen de jaarlijkse Trends Night, georganiseerd door STIMA en Bloovi, plaats. Vier digital experts deelden hun digitale trends en inzichten voor 2014.

 

Bart De Waele van het digital agency Wijs ziet in de toekomst “the internet of things” alomtegenwoordig worden. In die paar segmenten van onze leefwereld waar het digitale nog niet ten volle is doorgedrongen, ziet hij de meeste mogelijkheden tot innovatie. Deze gebieden zijn het eigen lichaam (“the quantified self” apps gebruiken om bloeddruk en dergelijke te meten), de auto en de smart home. Met behulp van slimme software, vaak gecreëerd door jonge, dynamische start-ups, zullen de grote bedrijven deze sectoren ontginnen.

 

Marketeers moeten in die alsmaar sneller veranderende wereld mee evolueren met de consumenten. We zijn, volgens De Waele, gearriveerd in “The age of context”. Reclame moet weg van de pure content marketing en zich concentreren op context wanneer ziet een consument mijn boodschap? Wat is zijn gemoedstoestand? Is het warm of koud waar hij zich bevindt? Context verandert reclame in informatie, aldus De Waele. Hij is tegen het pure broadcasten van reclame en pleit voor een meer doelgerichte en contextgerelateerde aanpak.

 

Net als De Waele wijst Hakim Zemni van InSites Consulting op het succes van kleine KMO`s overal ter wereld. Die worden en masse opgekocht door de Googles en Apples van deze wereld. Deze kleine, jonge start-ups zijn veel innovatiever, frisser en sneller dan de grote, logge bedrijven waarmee ze concurreren. Ook grote technologische evoluties zoals de 3D-printer zullen bedrijven het vuur aan de schenen leggen. Het wordt belangrijk, aldus Zemni, om hier rekening mee te houden.

 

Tegelijkertijd merkt Zemni ook een andere trend. Gebruikers van allerlei social media krijgen langzaam maar zeker ook een gevoel van enoughness. Vele start-ups kennen succes met het ontwerpen van software of websites waarmee gebruikers online anoniemer kunnen zijn. Dit kan door het ‘cloaken` van gebruikersprofielen, of door sociale netwerken waar zelfs geen gebruikersgegevens gevraagd worden.

 

Voor marketeers betekent dit concreet dat het weer tijd is om de strategie te herdenken. Facebook blijft volgens Zemni het belangrijkste medium voor social media marketing. Dit kan je combineren met andere sociale netwerken, naargelang je doelgroep en de markt waar je in zit.

 

Derde spreker van de avond was Norm Johnston, Chief Digital Office bij Mindshare, die het had over adaptive marketing. Hij ziet in de komende jaren een explosie aan toestellen en objecten die allemaal in verbinding staan met de cloud (bijvoorbeeld de Tweet Pee om er maar één te noemen).

 

Al deze digitale connecties zullen real-time data exchanges and conversations tussen consumenten en merken mogelijk maken waarbij we nog meer data zullen achterlaten die door bedrijven opgepikt kunnen worden. Naast de al vaak aangehaalde privacy-uitdagingen, brengt dit ook mogelijkheden mee voor marketeers om hun acties te verbeteren: de prijs van limonade laten zakken naargelang de temperatuur stijgt, een nieuwe cola op de markt brengen naargelang welke ingrediënten mensen vooral toevoegden wanneer ze zelf een cola mochten samenstellen, enzovoort.

 

Voor Tom De Baere van satelliet-uitzendnetwerk Newtec is het uitermate belangrijk om smart content te maken. De consument van vandaag is immers geconfronteerd met ad and channel overload waardoor reclame minder effectief is.

 

De Baere haalt aan dat de rol van sales en marketing drastisch aan het veranderen is en dat iedereen in het bedrijf voortaan verantwoordelijk is voor de marketing. Bovendien volstaat enkel SEO niet om voldoende hoog te scoren in de zoekresultaten. Het belang om relevante content te creëren overstijgt alles.