Roularta Media Group stelt jaarcijfers 2012 voor: omzet- en winstdaling, reorganisatie en investeringen

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group heeft in 2012 de negatieve effecten ondervonden van het slecht evoluerende economische klimaat in België en Frankrijk vanaf het tweede trimester. De gecorrigeerde omzet daalde met 3,0% (van 731 naar 709 miljoen euro) en de courante winst met 49,1% (van 30,5 naar 15,5 miljoen euro). De omzetdaling bedroeg 2,9% voor de print media en 3,1% voor de audiovisuele media. De omzetdaling doet zich voor bij de publiciteit op televisie; bij radio groeide de verkoop van publiciteit nog licht.

 

De daling van de courante winst is er zowel in België als in Frankrijk. In België werden in 2012 reeds tal van besparingen en acties opgestart om die daling in 2013 om te buigen. In Frankrijk kan de nodige herstructurering pas in 2013 gerealiseerd worden via het aangekondigde sociaal plan waarbij 10% van de loonkost zal bespaard worden. Het is onder andere de bedoeling het maandblad L`Entreprise helemaal te laten muteren naar het internet (waar de website Lentreprise.fr succesvol evolueert) en de decomagazines Maison Magazine en Maison Française te laten fusioneren tot één grote marktleider. Dit moet ervoor zorgen dat de Franse activiteiten opnieuw een positieve bijdrage leveren.

 

De reorganisatie-initiatieven kunnen sneller geïmplementeerd worden in België waardoor in 2013 een effect wordt verwacht van de besparingen uit 2012. In Frankrijk moet de reorganisatie tal van procedures volgen zodat de implementatie pas verwacht wordt voor half 2013 en de effecten pas merkbaar zullen zijn vanaf 2014.

 

Het nettoresultaat is negatief (-2,5 miljoen euro), hoofdzakelijk omdat 11,5 miljoen euro waardeverminderingen werden geboekt voor de businessmagazines in Frankrijk en 7,1 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten (na belastingen) in België en Frankrijk.

 

Veel adverteerders bespaarden op hun reclamebestedingen, hoewel anderen toch profiteerden van de opportuniteit om nu marktaandeel te verwerven. De tijdschriften en de tv-zenders hadden hierdoor te lijden. De televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) hebben zowel qua reclame-inkomsten als qua kijkcijfers de verandering in de markt goed doorstaan. De personeelsadvertenties daalden gevoelig en dat is de reden van de omzetdaling bij de gratis regionale bladen. De oudste media van de Groep, de kranten van de groep Krant van West-Vlaanderen, groeiden met 8% meer reclame-inkomsten. En het meest recente fenomeen – de reclame op internet – groeide met 11%. Ook het gratis lifestylemagazine Steps kende een groei van 15%.

 

De omzet uit de lezersmarkt en hoofdzakelijk die uit de losse verkoop daalde met 2,5%, onder andere door de moeilijkheden van de distributieorganisatie Presstalis in Frankrijk. Deze moet herstructureren en krijgt geregeld af te rekenen met stakingen.

 

Intussen werd verder geïnvesteerd in de uitbreiding van de internetredacties, in nieuwe ontwikkelingen voor tablets en smartphones, in nieuwe magazines en in nieuwe salons en events.