Resultaten CIM radio golf 2013-2 zijn bekend

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM maakte op 22 augustus 2013 de resultaten voor de radio’s (W2013-2) bekend. De cijfers omvatten de periode van 1 april tot en met 23 juni 2013.

 

De winnaars in het noorden:

  • StuBru: de radiozender noteerde tijdens de vorige studie nog verlies, maar behaalt nu met 13,41% marktaandeel het beste resultaat ooit.
  • Q-Music: gaat weer stevig vooruit na een achteruitgang tijdens de vorige studies. De zender behaalt 14,08% en verstevigt zijn tweede positie.
  • MNM: groeit tot 9,9% marktaandeel nadat het bij de vorige golf met een daling te maken kreeg.

Klara blijft stabiel. De radiozender blijft rond de 2% hangen.

 

De verliezers in het noorden:

  • Radio 1: de informatiezender krijgt zware klappen nadat het tijdens de vorige studies telkens vooruit ging. De zender strandt op 6,38%.
  • Radio 2: daalt terug onder de 30% marktaandeel, maar blijft ruim de grootste zender in het Noorden.
  • Nostalgie zakt een beetje weg en haalt 5,41% marktaandeel.
  • JOE fm: daalt lichtjes (7,31%), maar wordt wel ten koste van Radio 1 de vijfde zender.

Dit betekent dat alle VRT-netten een achteruitgang hebben van 62,4% naar 61,35%. De Q-group gaat erop vooruit van 20,9% naar 21,4%.

 

De winnaars in het zuiden:

  • Bel RTL wordt weer de grootste zender in het Zuiden na een sterke stijging tot 16,78% marktaandeel.
  • Vivacité: trekt de lijn van de vorige wave door (13,56%) en verstevigt zijn derde positie.
  • NRJ: trekt na een verlies in de vorige periode stevig door en komt op 8,57%.

Classic21, La Première, Fun Radio, Radio Nostalgie vertonen kleine wijzigingen.

 

De verliezers in het zuiden:

  • Radio Contact is de grote verliezer tijdens de studie van deze periode. Het daalt tot 14,56% marktaandeel.
  • Musiq`3 daalt naar 1,75% marktaandeel en komt op het niveau van vorig jaar terecht.
  • Sud Radio is de stijging van vorige periode volledig kwijt en daalt terug onder 1% marktaandeel.

Het aandeel van de RTBF-netten blijft stabiel met 32,96% t.o.v. 32,94%.