MEDIALAAN stopt met JIM, lanceert nieuwe kinderzender (jongens 8 tot 12) en richt een productiehuis op voor videocontent

FacebookTwitterLinkedIn

MEDIALAAN kondigt aan dat jongerenzender JIM na veertien jaar stopgezet wordt. Op vrijdag 18 december 2015 zal JIM voor de laatste keer uitzenden.

 

Het signaal van JIM wordt vanaf zaterdag 19 december 2015 ingevuld door een nieuwe kinderzender, die zich vooral richt op jongens van 8 tot 12 jaar. Actie, avontuur, humor en vriendschap staan centraal in de programmatie. VTMKZOOM, de andere kinderzender van MEDIALAAN, blijft bestaan en richt zich ook in de toekomst nog steeds op alle kinderen tussen 4 en 9 jaar.

 

MEDIALAAN stampt ook een nieuw innovatief, multiplatform productiehuis uit de grond, waar jonge creatieve talenten video gaan ontwikkelen die op verschillende platformen kan gebruikt worden.

 

Hiermee wil het mediabedrijf eens te meer future proof zijn en het publiek bedienen via diverse kijkplatformen. Een transformatie van het merk JIM was onmogelijk volgens Erwin Deckers. De doelgroep heeft geen vaste stek nodig om overvloedig videocontent te consumeren, zij vinden hun gading overal, ook bij de grote zenders. Het verjongingseffect op de grote zenders van MEDIALAAN is al een tijdje aan de gang.

 

Tijdperk jongerenzenders is voorbij

 

MEDIALAAN heeft beslist om jongeren anders te benaderen. Niet langer met een klassiek lineair tv-kanaal voor jongeren zoals JIM, maar wel door nieuwe kijkplatformen te ontwikkelen (bijvoorbeeld VTM.be of Stievie FREE) én door hen zelf ook content te laten maken in een nieuw productiehuis.

 

Jongeren hebben tegenwoordig een volledig ander mediagebruik. Uit de CIM-cijfers blijkt dat jongeren nog steeds even veel tv kijken als vroeger. Ze kijken echter massaal naar volwassenenzenders en naar alle soorten videocontent online, eerder dan naar specifieke jongerenzenders.

 

Erwin Deckers, CCO MEDIALAAN: “Het tijdperk van de lineaire jongerenzenders loopt op zijn einde, dat zien we aan het kijkgedrag van jongeren. We willen vanuit MEDIALAAN dan ook future proof blijven en hebben daarom beslist om te stoppen met JIM. We gaan nu voluit voor een totaal nieuwe aanpak naar jongeren. Deze doelgroep wil immers op een andere manier bediend worden, dus wij volgen hen daarin. En dat is enerzijds door onze programma`s aan te bieden op alle mogelijke platformen, zoals op VTM.be. En anderzijds een nieuw soort videocontent te ontwikkelen. Dit laatste zal gebeuren in een nieuw productiehuis binnen MEDIALAAN waar jong creatief talent een plaats krijgt”.

 

Het merk JIM Mobile blijft wel bestaan als een onafhankelijke activiteit.

 

Nieuwe kinderzender

 

Ricus Jansegers, programmadirecteur MEDIALAAN: “De nieuwe kinderzender richt zich tot een doelgroep die op dit moment niet goed bediend wordt in het kinderzenderlandschap. Wij willen vanaf de kerstvakantie programma`s brengen die vooral jongens tussen 8 en 12 jaar aanspreken: de beste internationale animatiereeksen, aangevuld met enkele lokale producties die aansluiten bij de thema`s die in hun leefwereld passen“.

 

Op de nieuwe kinderzender zullen internationale animatie- en live action-reeksen centraal staan, zoals o.a. Transformers, Pokémon en Power Rangers. Dit wordt aangevuld met enkele lokale programma`s die rond thema`s als sport, auto`s en games draaien.

 

Oprichting nieuw productiehuis voor jong, creatief talent

 

MEDIALAAN richt ook een innovatief, multiplatform productiehuis op, waar jong, creatief talent centraal staat. Het productiehuis zal videocontent creëren voor allerhande platformen. Naast TV Bastards wordt zo een tweede, intern productiehuis binnen MEDIALAAN actief.

 

Erwin Deckers: “Het productiehuis zal unieke online content creëren voor al onze merken bij MEDIALAAN. We maken hiervoor gebruik van alle innovatieve technieken die er tegenwoordig bestaan. Het productiehuis zal ook nieuwe online formats bedenken, specifiek gericht op de jongerendoelgroep. Daarnaast willen we hiermee jong talent opleiden, begeleiden en alle mogelijke kansen geven”.

 

Het productiehuis zal operationeel zijn in 2016.