Fusie tussen Publicis en Omnicom

FacebookTwitterLinkedIn

Het Franse Publicis en het Amerikaanse Omnicom slaan de handen in elkaar en fuseren tot Publicis Omnicom Groupe.

 

Het nieuwe fusiebedrijf wordt de grootste reclamegroep ter wereld. Publicis (oorspronkelijk nummer drie) en Omnicom (nummer twee) steken door hun samensmelting het Britse WPP voorbij. In 2012 draaiden Publicis en Omnicom samengeteld wereldwijd een jaarlijkse omzet van 17,7 miljard euro, beheerden ze 41 procent van de reclame-uitgaven en telden ze 130.000 werknemers.

 

Maurice Lévy (CEO Publicis) en John Wren (CEO Omnicom) worden de eerste 30 maanden allebei co-CEO van de nieuwe groep. Publicis Omnicom Groupe vestigt zijn hoofdzetel in Nederland. De operationele hoofdkwartieren blijven in Parijs en New York staan.

 

De aandeelhouders van beide groepen krijgen elk ongeveer de helft van de aandelen in handen. De fusie zou eind dit jaar, begin volgend jaar afgerond moeten zijn. De mededingingsautoriteiten in Europa en de VS zullen wellicht nog onderzoeken of de fusie de concurrentie niet in het gedrang brengt.

 

Omnicom is momenteel eigenaar van bijvoorbeeld BBDO, DDB, TBWA en Omnicom Media Group. Publicis Groupe beheert onder andere de bureau`s Publicis, Saatchi & Saatchi en Leo Burnett.

 

Bron: De Tijd / De Morgen / Stratégies / Adformatie.