Analyse resultaten CIM Pers volgens Roularta Media Group

FacebookTwitterLinkedIn

De nieuwste editie van de CIM persstudie brengt voortaan, naast het bereik van kranten en magazines, ook het digitale bereik via pdf en applicaties in kaart. Daarenboven wordt ook het mediamerk gemeten: papieren editie + digitale editie + bezoekers website. Papieren en digitale edities zijn bij Roularta Media inhoudelijk identiek, vandaar dat “paper+digital” als maatstaf wordt genomen.

 

Binnen de kwaliteitspers haalt Knack met 499.300 lezers het grootste bereik in Vlaanderen. In het Zuiden staat Le Vif/L`Express op een tweede plaats met 409.500 lezers. In het segment van de brede publiekskranten is De Zondag – na De Streekkrant – de grootste krant in Vlaanderen met 1.554.800 lezers, dit is een ruime voorsprong op Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. De nieuwe CIM-cijfers voor De Streekkrant/De Weekkrant zullen pas begin oktober worden bekendgemaakt. Krant Van West-Vlaanderen is met 399.300 lezers de vierde krant in Vlaanderen, groter dan Gazet Van Antwerpen, Het Belang Van Limburg, De Standaard en De Morgen. Sport Voetbalmagazine/Sport Foot Magazine haalt een record aantal lezers van 589.000.

 

Trends/Trends-Tendances tikt af op 191.300 lezers en behoudt zijn marktleiderspositie tegenover de combinatie Tijd/L`Echo met 153.700 lezers. 

Knack Weekend en Le Vif Weekend verstevigen hun positie en bereiken respectievelijk  406.000 en 254.300 lezers. Het gratis lifestylemagazine Steps kan rekenen op 572.000 lezers.

 

Binnen de thematische bladen behaalt de nationale titel Plus Magazine een zeer mooi resultaat met 384.800 lezers. Het nationale countrymagazine Nest kent een stabiel bereik met 490.900 lezers. Het magazine Ik ga Bouwen/Je vais Construire bereikt 181.800 lezers.

 

Tenslotte vermelden we nog dat Trends/Trends-Tendances het meest geniet van de nieuwe meetmethode die ook de website integreert, het bereik van het merk stijgt met 39% tot 248.500 lezers en surfers. Bij Knack zorgt de site voor een extra bereik van 14%, het merk bereikt 560.000 personen. Het mediamerk Le Vif/L`Express bereikt 453.000 geïnteresseerden.